Yazılımcının Bilmesi Gereken Temel Kavramlar

Yazılımcının Bilmesi Gereken Temel Kavramlar

User : Benzersiz bir kimliği olan, kullanıcının bilgisayar veya bilgisayar ağında kullandığı hesaba verilen addır.

Client : Herhangi bir ağ üzerinde, sunucu(server) bilgisayar ile direkt veya dolaylı iletişimde olan kullanıcı(user) bilgisayarlarıdır.

Hosting : Kişi veya kurumların verilerinin tutulduğu, internet ağı üzerinde verilen sistemsel bir hizmettir.

Domain : İnternet ağında benzersiz bir IP adresine yönlendiren, benzersiz alan adıdır.

IP : İnternet protokolünü kullanan bir bilgisayar ağına bağlı olan sayısal bir etikettir.

Request : Ağ üzerinde bulunan bir client tarafından sunucuya iletilen istektir.

Response : Ağ üzerinde kendisine bağlı olan bir client tarafından gelen isteğe sunucunun verdiği cevaptır.

Server : Ağ üzerinde bir veya birden fazla istemcinin(client) bağlı olduğu, kendisine bağlı olan istemcilerin yetkilerine göre onlara hizmet veren yazılımsal ve donanımsal özel bilgisayarlardır.

EndPoint : Yazılım geliştirme ve ağ iletişimi bağlamında sıkça kullanılan bir terimdir. Bir yazılım uygulaması veya hizmeti, diğer uygulamalar veya cihazlarla iletişim kurmak için belirli noktalara ihtiyaç duyarlar. Bu noktalara "endpoint" denir.

Field (alan) : Programlama dillerinde, bir nesnenin veya bir veri yapısının özelliklerini (attributes) veya değişkenlerini (variables) ifade etmek için kullanılır. Örneğin, bir sınıf içindeki değişkenler birer "field" olarak adlandırılabilir. Veritabanı tablosunda ise bir sütunu ifade eder. Örneğin, bir kullanıcı tablosunda "username" veya "email" gibi her bir veri için bir alan (field) olabilir.

Property : Class(sınıf) içerisindeki yerel veya global alanları yöneten, yönlendiren ve özelliklerini belirleyen yordamlardır.

Database (Veritabanı) : Bilgilerin düzenli bir şekilde depolandığı ve yönetildiği bir veri deposudur. Veritabanları, bilgilerin yapısını tanımlayan ve verilerin erişimini, eklenmesini, güncellenmesini ve silinmesini sağlayan bir dizi yazılım aracılığıyla çalışır.

Framework (Çerçeve, kütüphane) : Yazılım geliştirme alanında yaygın olarak kullanılan bir terimdir ve genellikle belirli bir uygulama türü için temel altyapıyı sağlayan bir yapı veya platformu ifade eder. Bir framework, yazılım geliştiricilere belirli bir probleme odaklanmalarına ve uygulama mantığını yazmalarına olanak tanırken, tekrar kullanılabilir kod parçaları, standart modüller ve diğer araçlar sunar.

Library (Kütüphane) : Yazılım geliştirme alanında yaygın olarak kullanılan bir terimdir ve genellikle belirli bir amaca hizmet eden kod parçalarının veya işlevlerin bir koleksiyonunu ifade eder. Kütüphaneler, tekrar kullanılabilir kod parçaları sağlayarak yazılım geliştirme sürecini hızlandırır ve kodun yeniden icra edilmesini önler.

IDE (Integrated Development Environment): teriminin kısaltmasıdır ve Türkçe'de "Entegre Geliştirme Ortamı" olarak çevrilebilir. Bir IDE, genellikle yazılım geliştirme sürecini kolaylaştırmak için bir araya getirilmiş bir dizi araç ve özellik sunan bir yazılım uygulamasıdır.

Http, Https : HTTP (Hypertext Transfer Protocol) ve HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure), internet üzerinde bilgi alışverişi yapmak için kullanılan iletişim protokolleridir. HTTPS, HTTP'nin güvenli versiyonudur.

SSL, TLS : SSL (Secure Sockets Layer) ve TLS (Transport Layer Security), internet üzerinde güvenli iletişim sağlamak için kullanılan kriptografik protokollerdir. TLS, SSL'nin daha güncel ve geliştirilmiş bir sürümüdür.

DNS : DNS (Domain Name System), internet üzerindeki bilgisayarların, cihazların veya kaynakların insanlar tarafından daha kolay hatırlanabilen alan adlarıyla (örneğin, example.com) tanımlanmasını sağlayan bir hiyerarşik dağıtık veritabanı sistemidir.

Backend : "Backend", yazılım geliştirme alanında kullanılan bir terimdir ve genellikle bir web uygulamasının veya bir yazılımın kullanıcıya görünmeyen kısmını ifade eder. Backend, kullanıcı arayüzünün arkasında çalışan, verilerin işlendiği, saklandığı ve sunulduğu kısımdır.

Frontend : Yazılım geliştirme alanında kullanılan bir terimdir ve genellikle bir web uygulamasının veya bir yazılımın kullanıcı arayüzüyle ilgili kısmını ifade eder. Frontend, kullanıcının doğrudan etkileşimde bulunduğu, görsel ve kullanıcı deneyimi odaklı kısımdır.

API : API (Application Programming Interface), yazılım bileşenlerinin veya sistemlerinin, birbiriyle iletişim kurmasını sağlayan bir arayüzdür. API, bir yazılımın başka bir yazılım tarafından kullanılmasını sağlayan belirli bir seti ifade eder.

Execute : Uygulamak, çalıştırmak, yerine getirmek

Expression (ifade) : Bir programlama dilinde, bir ifadenin değerini temsil eden bir kombinasyonu ifade eder. Bir ifade, sabitler, değişkenler, operatörler ve işlevler gibi öğelerin bir araya gelmesiyle oluşur. Programlama dillerindeki ifadeler, belirli bir işlemi gerçekleştirmek veya bir değeri hesaplamak için kullanılır.

Statement : Programlama dillerinde, bir ifadenin veya bir grup ifadenin bir eylemi gerçekleştirmesini ifade eden bir kod parçasıdır. Programlama dillerindeki ifadeleri veya ifade gruplarını bir araya getirerek belirli bir işlemi gerçekleştirmek için kullanılır. Bir ifade grubu, bir döngü, bir koşul ifadesi veya bir fonksiyon tanımı gibi birçok farklı biçimde olabilir.

Operator : Programlama dillerinde operatörler, belirli işlemleri gerçekleştirmek için kullanılır. Operatörler, değişkenler, sabitler veya ifadeler arasında kullanılır ve belirli bir işlemi gerçekleştirirler. Programlama dillerinde yaygın olarak kullanılan operatörler arasında aritmetik, karşılaştırma, atama, mantıksal operatörler gibi farklı türler bulunur.

Operant : Programlama dillerinde operandlar, bir operatör tarafından etkilenen veya işlem gören değerleri ifade eder. Operatörler, değişkenler, sabitler veya diğer ifadeler arasında kullanılan ve belirli bir işlemi gerçekleştiren sembollerdir. Operatörler, operandları kullanarak belirli bir işlemi gerçekleştirir.

Syntax (Söz dizimi) : Yazılım dillerinde kullanılan bir terim olup, dilin yapısal kurallarını ifade eder. Yani, bir programlama dilindeki söz dizimi, doğru ve geçerli bir şekilde kod yazmak için izlenmesi gereken kuralları belirtir.

Identifier (Tanımlayıcı) : Yazılım dillerinde bir değişkenin, sabitin, fonksiyonun veya diğer program bileşenlerinin adını ifade eder. Başka bir deyişle, bir identifier bir program içindeki bir öğenin adını temsil eder.

Randevu

Hakkımda


Şaban Çetin

...

İletişim Formu


Sosyal Medya


...

...

...

© Copyright: www.griadam.com.tr